Recenze ekniha Napojení – Douglas E. Richards

recenze eknihy napojeni douglas e richards„Co je dobré? Všechno, co v člověku zvyšuje cit k moci, vůli k moci, moc samu. Co je špatné? Všechno, co pochází ze slabosti. Co je štěstí? Cítit, že moc vzrůstá, že překonáváme překážku.“

Tento úvodní Nietzscheho citát má vystihovat zaměření knihy. Richards s ním trochu polemizuje, z celé knihy je však cítit jeho přesvědčení, že moc je nutná, ale je prospěšná a dobrá, jen pokud je v rukou skutečných elit.

Kira Millerová, hlavní hrdinka knihy, je špičková molekulární bioložka, která si dala za cíl zvýšit lidskou inteligenci až za hranice geniality a prodloužit lidský život. Pracuje tvrdě a snaží se svoji činnost utajit, přesto však přitáhne pozornost lidí, toužících po bohatství a neomezené moci. Kira vyrobí gelové kapsle naplněné zvláštním roztokem, který dokáže po dobu jedné hodiny udělat z každého člověka génia. Není to však bez rizika.

„Přišla jsem o schopnost pociťovat emoce. Stala jsem se čistě analytickou bytostí a hlavou se mi honily myšlenky v té nejryzejší podobě, oproštěné od předpojatosti nebo emoční přítěže…“

„Nejlepším označením toho stavu je nejspíš výraz sociopatický,“ uzavřela znepokojivě.

Kira má obavy, aby se její zázračná formule nedostala do nepovolaných rukou a když zjišťuje, že ji už delší dobu sleduje soukromý detektiv, dává se na útěk. Skrývá se, ale neznámý protivník je jí stále v patách. Zdá se, že má napojení na vládu USA, může využívat veškeré prostředky zvláštních složek a nasazuje na její dopadení svoje nejlepší muže. Bioložka nakonec najde pomoc u bývalého elitního vojáka Davida Deshe, kterého se jí podaří přesvědčit, aby se přidal na její stranu.

Kniha je čtivý, akční a napínavý thriller. Občas se sice vyskytnou delší, mírně nudné pasáže, kde autor (vystudovaný molekulární biolog) vysvětluje vědeckou stránku věci a možné dopady na osud lidstva, ale celkově se dá říct, že téma zvládl dobře. Dovedu si představit, jak muselo být pro autora obtížné popsat, co se honí hlavou člověku s nezměřitelně vysokým IQ. Jaká řešení a myšlenky ho mohou napadat? Autor nastoluje mnoho zajímavých, někdy až filosofických otázek k zamyšlení, například jaké jsou možnosti lidského mozku, jak řešit otázku přelidnění planety a v neposlední řadě i základní otázku, proč lidé potřebují Boha a jestli může skutečně existovat.

Závěr knihy je sice trošku pohádkový a těžko uvěřitelný, ale čtenář to jistě autorovi odpustí. Takovou dobrou budoucnost lidstva i naší planety by si určitě každý přál!

Hodnocení: ****