Recenze eknihy Přirozené příčiny – James Oswald

Ekniha Přirozené příčinyTento skotský autor je svým čtenářům známý spíše svými výpravnými fantasy romány. Tentokrát však přesedlal na žánr krimi, ale přece jen do něj propašoval alespoň kapku mystiky. Ale opravdu jen kapku, takže to nebude vadit ani těm, kteří mají rádi klasické detektivky či thrillery.
Příběh je první ze série s hlavním hrdinou inspektorem McLeanem. Na konci knihy čeká čtenáře překvapení: autor zde zveřejnil původní verzi první kapitoly, od které později upustil, protože ji považoval za zbytečně brutální. Napsal ji z perspektivy oběti a bylo to prý na radu nakladatele, že musí hned od začátku zaujmout a šokovat. Mě by však spíš odradil a mnoho dalších nejspíš taky, takže dobře udělal.

Inspektor Mc Lean není žádný bleskurychlý superhrdina s býčí šíjí či ostrým jazykem. Zato je přemýšlivý a nevzdává se, každý případ chce dotáhnout až do konce. Proto nechce vzdát ani vyřešení vraždy, staré šedesát let. Na staveništi, kde developerská firma plánuje přestavět starý dům, najdou dělníci v tajné místnosti mrtvou dívku, která byla kdysi rituálně zavražděna. McLean pátrá v minulosti domu a lidí, kteří tam kdysi bydleli. Mezitím ale přibývá  brutálních vražd v současnosti, které vzbuzují odpor veřejnosti a silný tlak na rychlé nalezení a potrestání vraha, či vrahů. Mohla by současná úmrtí souviset s tou podivnou rituální vraždou která se odehrála tak dávno? McLean má pocit, že ano. A přestože nevěří na nadpřirozeno, nakonec je konfrontován se starým zlem, které je silné, kruté a nemilosrdné.
V knize je hodně různých postav, včetně hloupého a vulgárního policisty, který tvoří McLeanův protipól.

Ukázka:

„Já vím, co je ochranný kruh, jen by mě zajímalo, jak chcete zatknout démona. Je tu menší problém, oni totiž mimo svět brakové literatury a fantazie trashmetalových fanoušků neexistují.“