Kindler – česká služba pro odesílání WWW stránek do čtečky Amazon Kindle

Služba Kindler je určena pro všechny majitele čteček elektronických knih Amazon Kindle, kteří chtějí číst články z internetu ve ve své čtečce. Články jsou zformátovány pro Kindle a ve většině případů je z nich odstraněn zbytečný obsah, který tvoří zbytek stránky.

Pro poslání článku automaticky do zařízení slouží takzvaný bookmarklet, který funguje ve všech prohlížečích na stejném principu jako záložka, pouze s tím rozdílem, že obsahuje jednoduchý skript, který otevře nové okno prohlížeče s formulářem Kindleru. Jeho instalace je velmi jednoduchá, stačí přetáhnout odkaz z hlavní stránky na lištu s oblíbenými položkami nebo uložit do záložek a v administraci.

Klikněte levým tlačítkem myši na modré tlačítko Kindler a přetáhněte si jej mezi záložky v prohlížeči.

Dále musíte ve svém účtu na Amazon.com povolit příjem dokumentů z e-mailové adresy kindler@michalsvec.cz a vše je připraveno.

Nastavení Kindleru, zde zadáte váš Kindle email a zvolíte jestli chcete aby si pamatoval nastavení a automatické potvrzení odeslání stránky do čtečky.

Jak zaslat stránku do čtečky Kindle

Do svého prohlížeče jste si již přidali záložku Kindler, nyní kdykoliv navštívíte nějakou webovou stránku a budete ji chtít odeslat do čtečky, kliknete na záložku Kindler a ta se vám odešle prostřednictvím emailu do čtečky Kindle.

Jak Kindler funguje

Kindler funguje tak, že se pokusí ze zvolené stránky zjisit hlavní článek a ostatní zahodí. Pokud se mu to nepodaří, použije celou stránku. Z takto vybraného obsahu sestaví e-book včetně obrázků a okamžitě ho odešle na cílový Kindle. Hlavní výhodou oproti ostatním podobným službám je, že obsah zasílá okamžitě, po jendotlivých článcích a včetně obrázků.

V nové verzi má Kindler dvě nové funkce. První z nich je automatické potvrzeni formuláře po 3 vteřinách. Pokud už má uživatel Kindler nastavený, nemusí klikat na potvrzení a následně zavírat okno s výsledkem zpracování. Druhou funkcí je API, které poslouží například vývojářům pro tvorbu rozšíření pro prohlížeče, atd.

Tip na e-knihy

Komentáře (35)

michal Napsal 09:19 / 18. 2. 2011

Nefunguje v Opeře 🙁

Tomas TGX Napsal 13:42 / 18. 2. 2011

Perfektni !!! Pracuje skvele, ted uz neni problem si do ctecky natahat clanky na pozdejsi precteni. DEKUJU !

LuLuk Napsal 15:54 / 18. 2. 2011

To je parada. Jednoduche a funguje bezvadne. Velke diky Michalu Svecovi !!!

Vojta Napsal 16:37 / 18. 2. 2011

Super věc, super web. Jen tak dál.
Mimochodem, Instapaper je také dobrá služba (na stejném principu).

Michal Napsal 11:34 / 19. 2. 2011

Byla to moje blbost – v Opeře funguje!

Viliam Napsal 12:11 / 19. 2. 2011

Prosim Vas, napisete niekto ako povolit vo svojom profile na amazone ine mailove adresy? Dik

LuLuk Napsal 14:38 / 19. 2. 2011

Viliam : Amazon.com -> your account -> digital content -> manage your kindle ->Your Kindle Approved E-mail List.

Viliam Napsal 16:29 / 19. 2. 2011

Dakujem LuLuk

Martin Malý Napsal 17:08 / 19. 2. 2011

Pravděpodobně budu ukamenován, ale sorry, napsat to musím: Všichni webaři, co si pořídili Kindle, tenhle nápad dostali, protože je skvělý. Ti, co znají autorské právo, ho ale zase (neradi) zahodili. Vím, co píšu, jsem jedním z nich.

Problém je totiž následující: Takováhle služba mění obsah autorského díla a šíří ho. Takže je legální ji používat pouze na stránkách, které takové použití povolují (např. jsou pod licencí CC-BY / CC-NC). Na většině webů (včetně tohoto) je použití této služby nelegálním užitím autorského díla, a odpovědný je za něj provozovatel služby. Kdyby Michal Švec tuto službu provozoval pro vlastní potřebu, nebo kdyby si ji každý zájemce provozoval sám pro sebe, je to něco jiného, takto je její použití, bohužel, na většině webů nelegální.

Je mi líto, ale tak zní zákon.

maritn Napsal 17:49 / 19. 2. 2011

A neni to nahodou tak, ze uzivatel, ktery si do Kindlu stranku nahraje to kopiruje/upravuje pro svoji potrebu a sluzba Kindler je pouze technicky prostredek, ktery to umoznuje? Vzdyt pri pouziti logiky Martina Maleho by slo stejne prohlasit za nelegalni pouziti jakykoliv jiny technicky prostredek, ktery s dilem/strankou prijde do styku (jako napr. sitove prvky, pevny disk, monitor, apod.)

Amazon-Kindle.cz Napsal 17:59 / 19. 2. 2011

Také mi to přijde zvláštní, však on nenabízí již upravené dokumenty pouze nástroj který využije uživatel pro svoji potřebu k tomu aby si stáhl článek a zaslal do Kindle. V tom případě by i WWW prohlížeče mohli být považovány za nelegální protože upravují obsah atd.

matushiq Napsal 18:12 / 19. 2. 2011

bolo by zverejnenie kódu porušením zákona? Používanie skriptu pre vlastnú potrebu ním už nie je, nie?

Villlém Napsal 18:13 / 19. 2. 2011

Martin Malý: Dovolil bych odporovat. Tato služba mi připadá jako kopírka. Umožní mi si zkopírovat (pro svou potřebu) část webové stránky. Nikam je nešíří, ani nikde nezveřejňuje výsledek, ale přímo je zašle tam, kam si řeknu. No a tato služba může být veřejná, stejně jako může být veřejná kopírka.

Martin Malý Napsal 18:17 / 19. 2. 2011

Přátelé, autorský zákon hovoří jasně; vaše odpovědi prozrazují naprostou neznalost znění zákona.

Autorské dílo, publikované ve formě WWW stránky, je určeno pro konzumaci prostřednictvím WWW prohlížeče či adekvátního technického zařízení nebo SW, a použití prohlížeče na takové dílo je tudíž plně v souladu s aut.z.; konkrétně na něj myslí §37 odst. 2 písmeno a. Síťové prvky, monitor ani pevný disk nezasahují do obsahu díla, a pokud ano, jde o zásahy v rámci legálního užití – tedy „technologický postup přenosového systému“, s nímž autor počítá.

Služba, která 1. z WWW stránky odstraní část obsahu, 2. transformuje ji na jiný formát a 3. pošle třetí osobě, do autorských práv neoddiskutovatelně zasahuje (§11 odst. 3).

Martin Soušek Napsal 18:26 / 19. 2. 2011

@Martin Malý: to je kravina

Tohle není služba, ale nástroj. Uživatel nástroj použije kliknutím na tlačítko z vlastní vůle a pro vlastní potřebu.

Je úplně jedno, že to je vytvořené jako client – server aplikace.

Martin Soušek Napsal 19:12 / 19. 2. 2011

Když jsem psal svůj předchozí komentář, tak tu většina těch ostatních nebyla.

Jestli by teorie Martina Malého byla pravdivá, pak bych se vytištěním stránky a jejím čtením na papíře dopustil porušení zákona. Stejně tak bych se dopustil porušení zákona použitím třeba AdBlocku.

Což je naprostý nesmysl. Já si můžu tu stránku klidně pro vlastní potřebu vytisknout na toaletní papír a vytřít si s ní zadek.

A je úplně jedno, jestli to vytisknu na své tiskárně, anebo si to nechám vytisknout jako službu a potisknutý toaleťák dorazi messengerem.

Pan Malý naví argumentuje nesouvisejícím §11 a ani si nepročetl §30.

emilk Napsal 19:29 / 19. 2. 2011

Chtel bych se zeptat, jestli se stejneho precinu proti autorskeho zakona dopousti i enterprise server pro Blackberry, nebo treba Opera se svym produktem Opera Mini?

Peter Napsal 21:50 / 19. 2. 2011

ad Martin Soušek: Teraz sa mi nechce študovať presné znenie autorského zákona a českého už vôbec nie. Zhruba by sa to však dalo zhrnúť tak, že vy si pre vlastnú potrebu naozaj môžete s daným článkom robiť čo uznáte za vhodné (vytlačiť na toaletný papier, posielať emailom, upraviť, atď.). Problém vidím v tom, že Kindler stránku na základe vášej požiadavky stiahne, upraví a následne odošle na váš email. Tj. na email tretej strany. Ako spomína p. Malý, ak by ste si túto službu spustili na svojom PC, serveri, cloude a používali ju čisto pre svoju osobnú potrebu, zákon by porušený nebol. Ak však túto službu ponúknete verejnosti, je to niečo iné.

Možno by sa to dalo obísť tak, že by bookmarlet neposielal službe iba URL ale priamo by upravil stránku v prehliadači a službe by odoslal obsah, ktorý sa má prekonvertovať do MOBI formátu. Takto to robí napr. rozšírenie „Send to Kindle (kindle@klip.me). Pri žalobe by sa potom prevádzkovateľ služby mohol brániť tým, že on neupravuje danú stránku, iba konvertuje SÚKROMNÝ obsah, ktorý mu používateľ odošle cez API.

michal svec Napsal 00:48 / 20. 2. 2011

pokud je to tak, budu nucen sluzbu ukoncit nebo predelat na variantu, kterou popisuje pan Peter.

Petr Napsal 01:02 / 20. 2. 2011

A co takový Instapaper? Ten je taky ilegální (jako služba třetí strany modifikující stránky)? A pokud ano, je proti zákonu vytváření eknih z článků nebo (i) jejich následné automatické zasílání do kindlu nebo (i) samotná služba (čtení upravených článků v browseru)?

Ještě mě napadá – je takový rozdíl mezi tím, když si klepnutím na bookmarklet readability článek změním a zobrazím na monitoru a tím, když klepnutím na bookmarklet kindleru článek změním (opět readability) a nechám poslat na vlastní mail (neboli „zobrazím na kindlu místo na monitoru“)?

Docela mě to zajímá. Děkuji.

btw-proti zákonu je provozování i používání takové služby?

Martin Malý Napsal 11:10 / 20. 2. 2011

Michal Švec: Jak jsem psal – měl jsem naprosto stejný nápad tohle udělat, jenže právě problémy spojené s autorskými právy nakonec rozhodly (po konzultaci s právníkem – odborníkem na aut.z., což je evidentně víc, než udělal kdokoli z mých oponentů v této diskusi), že to neudělám. Svoje řešení jsem nabídl jako open source – pokud si to někdo na svůj stroj nainstaluje a použije, je to v rámci užití díla pro osobní potřebu.

V hypotetickém právním sporu se např. já jako autor obrátím na pana Švece, protože nesouhlasím s tím, aby dílo upravoval a dál ho šířil. Zjevně to není pro vlastní potřebu (výsledek obdrží X.Y.) a zjevně dílo mění služba v jeho vlastnictví, běžící na „jeho“ serveru, nemění si jej X.Y. Žalobce nezajímá, jestli si pan X.Y. kliknul na bookmarklet; pro něj je přestupcem pan Švec, který vytvořil rozmnoženinu, upravil ji a předal třetí osobě (resp. vytvořil technické zařízení, které takové použití umožňuje).

Postup, který naznačil pan Peter, by měl být právně čistý – změny do aut. díla vykonává ten, pro jehož osobní potřebu bude změněná kopie použita (ale pozor na §44 odst. 1 písm. a) svými technickými prostředky.


Martin Soušek: Mnoho silných řečí a dojmologie, málo znalostí. Jistě máte na mysli §30 odst. 2 písm. a), které hovoří o vytvoření rozmnoženiny pro vlastní potřebu. Všechna použití, která tak hezky vulgárně demonstrujete (všiml jste si, že nedostatek znalostí bývá nahrazen nadbytkem vulgarity) spadají do použití pod §30 odst. 2 písm. a), ale jistě víte, že budete-li jej používat místo toaletního papíru, porušujete ten „nesouvisející“ §11 odst. 3 (používáte dílo způsobem snižujícím hodnotu). Že?
No a k té argumentaci „nechám vytisknout a přijde mi messengerem“: vy jste v pohodě. Kdybyste uměl číst tak dobře jako psát silná slova, přečetl byste si to v mém prvním komentáři. Problém má ten, kdo pro vás to dílo bude tisknout a posílat, protože ten musí platit autorovi odměnu za vytvoření rozmnoženiny (známý „poplatek OSA“). A ani tak není oprávněn z díla cokoli odstraňovat. To můžete udělat vy (AdBlockem stejně jako textovým editorem), a pak takové dílo konzumovat pro vlastní potřebu. A – ano, je rozdíl, jestli takový nástroj máte doma pro vlastní potřebu, nebo jestli je někde na veřejně přístupném místě, patří někomu jinému a ten takovou službu poskytuje (byť bezúplatně).

Tomáš Fejfar Napsal 12:07 / 20. 2. 2011

A co pokud by autor na webu explicitně zakázal využívání služby osobami třetích stran (tedy vystavil si to u sebe pro vlastní potřebu). A následně nedodržování tohoto pravidla nijak neperzekuoval? Nestačilo by to z právního hlediska?

DOLF Napsal 16:14 / 21. 2. 2011

úplně stejně mi příjde funkční služba Amazonu, které pošlu dokument, ona ho zkonvertuje a pošle mi ho zpět. Aniž bych měl k tomu dokumentu práva. (nemyslím že by čekali, že si lidi tímto způsobem budou převádět jen vlastní práce)
Takže vlastně změnou formátu a zasílání třetí osobě dělají to samé.
Ale pravda, co legální tam nemusí být legální tady. Zatím žijeme z rčení: není žalobce, není soudce…

Jiří Macák Napsal 19:14 / 21. 2. 2011

Martin Malý: Dejme tomu, že současná situace opravdu není právně průchodná, ale dokážu si představit, že pro naplnění dokonce Vámi stanovených podmínek a Vašeho výkladu zákona, což je provozování pouze pro sebe a pro vlastní potřebu, by stačilo, aby se pan Švec situoval do pozice pouhého poskytovatele outsourcingu-technického prostředku. Což by znamenalo, aby i dostatečné prokázal, že on jako osoba, obsah článků nemění a nedává k tomu vůbec podmět, ale dělá to jeho „technika“ kterou PŘÍMO! využívá další osoba, pro kterou je ten článek určen. Na tomto principu funguje mnoho služeb poskytovaných outsourcingem a opravdu nejde přesouvat odpovědnost na poskytovatele nástroje či služby, které využívá osoba, pro kterou je to určeno. To, že někdo vyrobí cirkulárku nebo ji pronajímá, ještě neznamená, že je taky odpovědný za to, že si na ní někdo uřízne prsty.
Přijde mi, že při Vašem výkladu zákona byste mohl žalovat i takového providera nebo spíše nějakého dílčího zprostředkovatele Vašeho internetu (nebo webového prohlížeče), přes kterého ty články bezpochyby také jdou a nedá se říct, že by neměl možnost je měnit, upravovat či skladovat, což se rozhodně i občas děje. A je zcela irelevantní, jeslti ten nástroj máte jako software(který představuje osobu výrobce) u sebe doma nebo je poskytován způsobem klient-server.

Nicméně jak jsem již uvedl. Současný stav je pravděpodobně opravdu protiprávní a souhlasím s Vámi.

romy Napsal 21:01 / 21. 2. 2011

samozrejmema Martin pravdu a ja len dodam, co mnohi utopili vo vykladoch zakona.

mozete takyto software pouzivat, ale jedina pripustna forma je, ze vam ho autor dovoli nainstalovat a budete ho pouzivat pre svoju osobnu potrebu. Nebudete jeho pouzivanie sprostredkuvat, vo forme aku zvolil autor, tj. nim nasadeny software bude verejne prevadzkovat a miesto vas upravovat vami zadane www stranky a distribuovat do vasich kindle.

kto mi chcel rozumiet, ten rozumie, kto nechce, ten mi skusi vykladat svoje videnie zakona. lenze aj keby bolo nahodo spravne, tak vas vyklad nie je smerodajny, urcujuci, pravoplatny (v plnom vyzname slova pravoplatny).

v skutocnosti tato sluzba bude tolerovana do momentu ako sa stane prilis popularnou a az kym poskodeni budu moct uplatnit obrovske skody, ktore im prebehnu kalkulackami.

pochopite alebo nepochopite 🙂

Adam Napsal 18:08 / 22. 2. 2011

@Martin Malý
S tím autorský zákonem pozor. Podle mě při použití služby Kindler nedochází ke změně autorského díla. Za atorské dílo považuji text článku na www + fotografie. Oboje služba Kindler zpracuje a přepošle na čtečku.

Dále pak § 37 autorského zákona hovoří o „Užití díla rozmnožováním a rozšiřováním
rozmnoženin“. V odstavci 2 pak upřesňuje, že „Do práva autorského nezasahuje ten, kdo zhotoví při užití díla dočasnou nebo náhodnou rozmnoženinu díla v elektronické podobě, která nemá samostatný hospodářský význam, jejímž účelem je umožnit snadnější využití díla, a jejíž zhotovení je nedílnou a nezbytnou součástí technologického postupu zpřístupnění díla, včetně takové rozmnoženiny, která umožňuje účinné fungování přenosového systému“.

Podle mě tedy Kindler autorský zákon neporušuje.

michal svec Napsal 18:16 / 22. 2. 2011

pokud by byla pravne cista ta varianta, ze k modifikaci by dochazelo pomoci javascriptu na strane klienta a kindler by slouzil pouze pro konverzi z html kodu do mobi, pak by slo ho opet zprovoznit. Naprogramovat to neni az takovy problem. Tuto variantu zjistuji.

Jan Vyskočil Napsal 22:52 / 23. 2. 2011

Možná to někoho napadlo a já jsem to přehlédl. Zkrátka nešlo by tedy „urobit“ Kindler jako doplněk Firefoxu, aby bylo možné si článek stáhnout sám? (Případně jako separátní program). Článek si stáhnu sám a kabelem nakopíruji do Kindle. Možná pracné, ale nezávislé… Díky a ahoj.

LuLu Napsal 11:07 / 24. 2. 2011

šlo, nahraj si zdrojáky na server a nastav svuj email
http://code.google.com/p/arc90labs-readability/downloads/list

Jan Vyskočil Napsal 15:24 / 25. 2. 2011

To Lulu: díky za nasměrování. Ale ještě potřebuju kopnout. soubory (zdrojáky) jsem si stáhl, ale dál už jsem se nedostal.
Mohl by si pro všechny LAMY jako já popsat „jak na to“, ale polopatě? Moc bys mě potěšil a myslím, že nejen mě.
Díky a ahoj.

Nolwendil Napsal 02:52 / 15. 3. 2011

Doufám, že Kindler zase brzo poběží. Pro mě je to skvělá a hlavně hodně pohodlná služba. Samozřejmě, že si můžu přes readability obsah sám stáhnout, uložit do nějakého rozumného formátu, a pak přes nějakého emailového klienta (ať už webového či desktopového) poslat na svůj mail na Amazonu. Ale to se naprosto nedá srovnávat s „user experience“, kterou nám p. Michal Švec dává skrz Kindler, kdy pouze kliknu na bookmarklet na liště v prohlížeči, zadám údaje, a obsah je „doma“…

Martin Napsal 20:00 / 26. 3. 2011

Dle mého právníka je daný program/služba naprosto legální, nicméně je nutné během instalace (případně vhodným způsobem při běhu) uživatele upozornit, že ke všem materiálům posílaným na konverzi musí vlastnit práva. Tedy že službu může využívat pouze k převodu stránek, které jsou jeho, nebo které to výslovně dovolí. Tím je autor Kindleru z obliga. Paralelu k dané problematice můžeme vidět například při užívání služby rapidshare (uživatelé mohou nahrávat vše, k čemu vlastní práva), případně jakákoliv fóra, která umožňují zveřejňování čehokoliv, ale nezodpovídají za to, co uživatelé ve skutečnosti zveřejní.

michal svec Napsal 23:21 / 1. 4. 2011

Podle toho co jsem se dozvedel ja, je porad zodpovednost na me, ale uvedenym upozornenim pak mohu v obcansko pravnim sporu vymahat nahradu. Coz je pro me pomerne dost komplikovane.
Ale pracuji na jakesi nahrade.

michal svec Napsal 23:25 / 1. 4. 2011

Pokud by mi nekdo presne podle autorskeho zakona dokazal vylozit, ze je muj program legalni, opet ho spustim, ale bohuzel skoro nikdo mi zatim neposkytl zadne podrobnejsi informace a ani me se nepodarilo vypatrat tyto detaily.

Pripadny kontakt na me je twitter @svecmichal a nebo email kontakt@michalsvec.cz

budu rad za jakekoliv navrhy a rady…

Snow Napsal 00:24 / 8. 4. 2011

No tam je problém v tomhle:
„Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti “
§ 4 Odpovědnost poskytovatele služby za obsah automaticky dočasně meziukládaných informací
Poskytovatel služby, jež spočívá v přenosu informací poskytnutých uživatelem, odpovídá za obsah informací automaticky dočasně meziukládaných, jen pokud
a) změní obsah informace,
….

V tom bych viděl problém. Ty obsah informace změníš, tedy jak jsem to pochopil za obsah zodpovídáš.
Nicméně vyřešil bych to takto:
Umístil bych při registraci důsledný zákaz používání služby na produkty na které daná osoba nevlastní autorská práva, nebo takouvouhle změnu neumožňují… A přiložil bych email kde si případně mohou webnasteři stěžovat na zneužití služby na jejich webu. Pokud by tak někdo učinil, zablokoval bych prostě na kindleru jeho web a dál bych to neřešil.
Ono stejně pochybuji že by ti někdo napsal a pkud ano, vyřešil by si to a bylo by. Rozhodně nečekej že by tě někdo za provozování téhle služby zažaloval, to je blbost. Nejdříve by tě musel danej člověk informovat a pokud by ses na něj vykašlal tak pak teprve řešit, ale i pak pochybuji že by něco zmohl.

Přidejte nový komentář:

Položky ve formuláři označené * jsou povinné