Recenze čtečky eknih PocketBook Mini

PocketBook Mini je nejmenší a současně nejlevnější čtečkou elektronických knih, kterou společnost PocketBook nabízí. Tento Mini model se nabízí ve dvou variantách levnější varianta se nabízí kolem 1600 Kč a nemá k dispozici WiFi modul, dražší verze s WiFi modulem stojí kolem 1700 Kč v tomto případdě bych opravdu neváhal a 100 Kč si připlatil. Co se týče designu, tak PocketBook Mini se prodává ve třech barevných provedeních: bílé, šedé a aqua barvě.

PocketBook Mini

PocketBook Mini disponuje 5″ E Ink displejem s rozlišením 800 x 600 pixelů, 200 dpi a 16 stupňů šedi, toto rozlišení měl již Kindle Keyboard který je starý 3 roky, novější modely čteček elektronických knih disponují již vyšším rozlišením kolem 1024 x 758 px. Nicméně myslím si že rozlišení 800 x 600 px je stále super a příjemné pro čtení eknih a elektronických dokumentů, zajisté vyšší rozlišení je lepší, ale jak píši toto nižší je naprosto dostačující – Kindle Keyboard jsem využíval opravdu velmi dlouhou dobu.

Čtečka PocketBook Mini je opravdu prcek, váží pouhých 131 gramů (Kindle 5 bez klávesnice váží 170 gramů – nicméně má větší displej), Mini má rozměry 142,33 x 100,02 x 7,20 mm takže jde o malou a tenkou čtečku, která vám padne do dlaně. Díky těmto rozměrům je PocketBook Mini ideálním společníkem pro cestování, kdy si jej strčíte do kabelky nebo brašny.

PocketBook Mini padne výborně do dlaně

Mini by měla být poháněna procesorem o frekvenci 1000 MHz a disponovat 256 MB operační pamětí, jako dlouholetý uživatel čteček Amazon Kindle jsem celkem zmlsaný díky jejich perfektně zpracovaným operačným systémem, který má velmi rychlé odezvy a nekouše. A proto mi přijde že se PocketBook Mini občas zadejchává a má opozděnější reakce. Například když zapnete Mini automaticky se vám zobrazí stránka knihy kde jste skončili číst, než se ale čtečka zapne a zobrazí stránka chvíli to trvá.

To nejdůležitější překreslování stránek je, ale rozumně rychlé. V nastavení máte možnost volby po kolika stránkách se vám má kompletně promazávat E Ink displej. Nové E Ink displeje mají tzv. buffer kdy se vám kompletně hned nepřekreslují a díky tomu načtení nové stránky je rychlejší. U PocketBook Mini můžete tuto funkci nastavit že se vám displej bude aktualizovat vždy (delší probliknutí při přechodu na jinou stránku dokumentu) nebo každou 3., 5. či 10. stránku.

PocketBook Mini nastavení krekreslování displeje

PocketBook Mini je vybaven 4GB interní pamětí, část paměti zabírá samotný operačný systém a zbytek je určen pro vaše elektronické knihy a dokumenty, tento model nemá možnost rozšíření paměti MicroSD kartou. Necelé 4GB si myslím že jsou naprosto dostačující pro elektronické knihy.

Mini je osazen baterií s 1000 mAh a její výdrž by se měl pohybovat kolem 8000 přečtených stran. Výhodou čteček PocketBook je rozsáhlá podpora formátů elektronických knih a dokumentů. Čtečka umí nativně zobrazit dokumenty ve formátu PDF, PDF s DRM ochranou, EPUB s i bez DRM ochrany, DJVU, FB2, FB2.ZIP, DOC, DOCX, RTF, PRC, TCR, TXT, CHM, HTM, HTML. Dále je možné na čtečce prohlížet obrázky ve formátu JPEG, BMP, PNG, TIFF.

Ergonomie a zpracování PocketBook Mini

Zpracování PocketBook Mini si myslím že je v pohodě a precizní, zadní a přední strana sedí jak má a nic nevrže. Osobně bych asi zvolil trochu jiný plast, který by byl příjemnější na držení a nepůsobil tak plasticky – kdyby se PocketBook inspiroval u čteček Amazon Kindle vůbec bych se nezlobil.

Co se týče ergonomie přepínání stránek, což děláte při čtení eknihy nejčastěji, tak jsem poněkud na vážkách. Pro přepínání stran máte dvě možnosti, buďto využijete vícesměrné zelené tlačítko, které v levé a pravé části slouží i pro přepínání stránek, když právě čtete knihu a nebo můžete zvolit dvě zabudované tlačítka viz. označené tečky na fotografii. Bohužel tyto dvě tlačítka jsou celkém tuhá a proto přepínání stran není tak pohodlné jak by mohlo být. Osobně si myslím že je pohodlnější přepínan stránky zeleným tlačítkem, které zase při stisknutí vydává plastové cvaknutí.

Co se mi, ale z pohledu ergonomie líbí, tak to je prolis na zadní spodní straně čtečky. Čtečku držíte mezi palcem a ukazováčkem s prostředníčkem a zrovna ukazováček akorát zapadne (zasekne) do prolisu a tím pádem čtečku držíte jistěji. Palcem můžete přepínat na další stránku pomocí zeleného tlačítka nebo tlačítkem s tečkou.

PocketBook Mini přepínání stránek

Vybavení a operační systém čtečky PocketBook Mini

Čtečky PocketBook jsou obecně dosti vybavené, nabízí slovníky a řadu dalších aplikací jako mini hry (had, sudoku, šachy), prohlížeč fotografií, webový prohlížeč a kalkulačku. Těmto aplikacím navíc nepřiděluji velkou váhu, myslím si že by čtečky eknih měli mít svižnou odezvu, kvalitní zobrazení textu a ergonomii, ale věřím že si občas někteří majítelé PocketBook zahrají sudoku nebo jinou hru.

PocketBook Mini hry a aplikace

Samotný operačný systém a jeho ovládání je opravdu hodně o zvyku, ale listování mezi knihami a jejich otevírání je pohodlné, což jsou podle mě opět operace které děláte nejčastěji. Co se týče čtení knih a různého nastavení tak máte k dispizici klasické možnosti jako:

1. nastavení velikosti řádkování
  2. okraje stránky
  3. velikosti písma, font (na výběr je opravdu mnoho typů) a styl

PocketBook Mini a nastavení písma atd.

Nahrávání eknih a dokumentů můžete provádět přes USB micro kabel, čtečku připojíte k počítači a musíte ještě zvolit jestli chcete čtečku přes USB nabíjet nebo použít jako disk v tomto módu můžete do čtečky nahrávat eknihy a dokumenty.

Závěrečné hodnocení PocketBook Mini

Myslím si že čtečka PocketBook Mini je povedená, až na menší nedostatky v ergonomii a odezvě operačního systému bych se nebál tuto čtečku v této ceně doporučit. Na zvážení je jestli není lepší si připlatit a koupit si čtečku s větším 6″ displejem, rozdíl jednoho palcu je kolem 2,5 cm na uhlopříčce displeje a při čtení je to opravdu znát. Na displej se vám vejde mnohem více textu nemusíte tak často přepínat stránky. Toto je ale subjektivní pocit a záleží jaké máte vy požadavky, jestli chcete mít spíše menší čtečku která se vám vejde do malé kabelky nebo si připlatíte za čtečku PocketBook či Kindle s větším 6″ displejem.

Výhoda oproti čtečkám Kindle je v rozsáhlé podpoře různých formátů eknih a dokumentů.

Za zapůjčení čtečky pro testování děkuji obchodu Comfor.cz, kde také lze PocketBook Mini zakoupit.

Comfor