Recenze čtečky eknih PocketBook Touch Lux

Do rukou se mi dostala čtečka elektronických knih PocketBook Touch Lux. Jde o starší model tohoto výrobce elektronických knih, který v tomto měsíci začal prodávat vylepšený model PocketBook Touch Lux 2. I přesto, že je na trhu novější verze této čtečky, myslím si že by mohla být recenze pro vás velmi užitečná, protože novější model je velmi podobný starší verzi a získal pouze pár vylepšení v hardwaru, jako rychlejší procesor, více operační paměti a pár změn v plastu viz. představení PocketBook Touch Lux 2.

PocketBook Touch Lux

Parametry Pocketbook Touch Lux

Jedním z nejdůležitějších parametrů u čteček eknih je jejich E Ink displej, který rozhoduje o kvalitě zobrazení eknih a dokumentů. V tomto případě ve čtečce naleznete 6″ E Ink Pearl HD displej s rozlišením 1024 x 758px a 212 DPI. Tento model čtečky disponuje osvícením displeje, což znamená že máte možnost regulovat „podsvícení“, ale spíše osvícení displeje. Jako u většiny čteček eknih, které disponují osvícení displeje světlo není šířeno přímo od displeje ale svědlo od diod je vedeno speciální vrstvou. Díky tomu nejste oslnováni přímým světlem jak je tomu u tabletů či smartphonů. Jako většina E Ink displejů i tento má 16 stupňů šedi.

Displej je dále vybaven kapacitní dotykovou vrstvou, takže místo pár tlačítek můžete čteku kompletně ovládat dotykem na displeji.

Dalším důležitým parametrem je výkon procesoru a velikost operační paměti, tento model je osazen 800 MHz procesorem a 128Mb operační pamětí, abych řekl pravdu nevím jestli je to opeačním systémem nebo touto HW výbavou ale reakce systému se mi zdají mnohem pomalejší než je tomu u čteček Amazon Kindle. Nicméně novější model PocketBook Touch Lux 2 dostal výkonnější procesor a i více operační paměti, takže si myslím že bude o něco svižnější než testovaný model.

Rozměry čtečky PocketBook Touch Lux jsou: 175 x 114,5 x 9,5mm oproti Kindle Paperwhite je čtečka trošku delší. Váha čtečky je 198 gramů.

PocketBook Touch Lux VS Kindle Paperwhite

Čtečka je poháněna Lithiovou baterií o kapacitě 1000 mAh, která by měla vydržet zobrazení 8000 stran. Dále je čtečka vybavena WiFi modulem, slotem pro Micro SD kartu kterou můžete rozšířit vnitřní paměť až o 32 GB. Nativně má čtečka k dispozici kolem 4GB z toho něco zabírá operační systém.

Dále čtečka nabízí audivýstup 3,5mm a micro USB který slouží pro nahrávání dokumentů a nabíjení.

Zpracování PocketBook Touch Lux

Stejně tak při testování PocketBook Mini musím poukázat na plast ze kterého je vyrobeno tělo čtečky, moc mi tento plast nesedí a na dotyk  působí lacině, opravdu bych PocketBook doporučoval zaměřit se na tuto oblast a vydat se cestou čteček Amazon Kindle. Stejně tak bych se zaměřil na tlačítka. Nicméně předpokládám že většina lidí na čtečce hlavně čtete a pro teto účel bude využívat přepínání stránek přes dotykový displej.

PocketBook Touch Lux zadní strana

Podpora formátů a čtenářký požitek ze čtení na PocketBook Touch Lux

Co je pro čtečky PocketBook charakteristické tak jejich rozsáhlá podpora různých formátů eknih a dokumentů. Tento model také nabízí podporu formátů: EPUB s DRM, EPUB, PDF DRM, PDF, FB2, FB2, ZIP, TXT, DJVU, HTM, HTML, DOC, DOCX, RTF, CHM, TCR.

Nejdůležitější je podpora EPUB s DRM i bez ochrany a PDF. V EPUB se prodává většina eknihy, dále se eknihy prodávají ještě ve formátu pro čtečky Amazon Kindle, ale ten čtečky PocketBook nepodporují.

Čtenářký požitek u čtečky bych hodnotil kladně, čtečka nabízí všechny potřebné funkcionality které uživatel ocení a bude reálně používat. Písmo v knize můžete měnit, zvětšovat a nebo měnit i formátování jako velikost řádkování odsazení od krajů atd. všechny tyto nastavení zpříjemňují čtení. Osobně preferuji větší řádkování a odsazení od kraje displeje.

Nikdy jsem nebyl zastánce mnoha funkcí u čteček eknih, takže jsem pořadně ani netestoval webový prohlížeč nebo další funkce jako hry atd.., které PocketBook Touch Lux nabízí. Co bych od čtečky elektronických knih čekal, tak PocketBook Touch Lux splňuje dobře. Na čtečce se pohodlně čte, má kvalitní displej včetně osvícení displeje, takže při horším okolním osvětlění si osvítíte displej a zase lépe vidíte na text. Určitě bych zapracoval na optimalizaci operačního systému, aby odezva byla rychlejší.

Finální hodnocení PocketBook Touch Lux

Kdybych měl PocketBook Touch Lux porovnat s konkurenční čtečkou Kindle Paperwhite, která svým vybavením (osvícení displeje, dotykové ovládání, E Ink displej), tak bych došel k tomuto závěru. Kindle Paperwhite má dle mého lepší zpracování, lepší a příjemnější plasty, menší rozměry, lepší odezvu operačního systému, který je opravdu vyladěn na druhou stranu nemá operační systém v češtině a má menší podporu formátů, která může být pro někoho rozhodujicí.

PocketBook Touch Lux se dá v ČR pořídit kolem 3 800 Kč, za tuto cenu se dá pořídit i čtečka Amazon Kindle Paperwhite

Za zapůjčení čtečky pro testování děkuji obchodu Comfor.cz, kde také lze PocketBook Touch Lux zakoupit. stejně tak novější model PocketBook Touch Lux 2, který je jen o pár desetikorun dražší.

Comfor