Recenze e-knihy Jamrachův zvěřinec – Carol Birchová

ekniha-jamrachuv-zverinec-obalka

Pokud se divíte, proč má příběh ze ZVĚŘINCE na obálce LOĎ, tak proto, že by se tenhle román měl jmenovat spíš nějak ve smyslu: „Pluli jsme kamsi k Jižní Americe ulovit draka a pak se to zvrhlo.“ Do zvěřince nakouknete jen tak zběžně a většinu vyprávění strávíte na palubě lodi.

Ve zkratce

Jamrachův zvěřinec je lehce fantaskní román, námořnické drama a malá lovestory. Bohužel jsou to tři různé příběhy, které na sebe sice časově i logicky navazují a mají stejné postavy, ale každý jako by vytrhli z úplně jiné knihy. Číst se to dá, ale právě tohle dělí Jamrachův zvěřinec od kategorie „boží knížka, kterou chci číst znova jenom proto, jak je super napsaná“. Což je škoda, protože jinak Birchová psát opravdu umí – většina scén čtenáře vtáhne do sebe a emoce šlapou perfektně (hlavně v dramatické námořnické části).

Příběh: Výprava z tygří tlamy až na širé moře

Příběh otevírá osmiletý Jaffy, který se klidně mohl na ulicích jen tak tak minout s Oliverem Twistem. Jaffyho opravdový život začíná ve chvíli, kdy jej spolkne tygr (volně se procházející ulicemi Londýna). Z tygří tlamy ho zachrání pan Jamrach a nabídne mu práci ve svém zvěřinci. O několik let později dostane pan Jamrach „poptávku“ po drakovi a Jaffy s přítelem Timem se vydávají na dobrodružnou plavbu za oceán – výpravu za drakem.

Jaffy jako Alenka v námořnickém tričku chvíli poznává cizí země, lidi, zvyky… a najednou jsme na tajemném ostrově, je vedro, vlhko, dva dny se prodíráme trávou / pralesem, lije z nás pot a máme sedřenou kůži. Ale našli jsme ho. Draka. Odpornou, nelidskou a nezvířecí, démonskou příšeru, velkého černého plaza. Je to sice o fous, ale ulovíme ho. A plujeme s ním domů.

A někdy od téhle chvíle je to obrovský průser. Protože tenhle drak je něco mnohem víc než obrovská spoutaná ještěrka…

Ve druhé polovině knihy se Birchové daří dostat se filozoficky docela zajímavé roviny: Co všechno psychicky a fyzicky vydrží jeden člověk? Jak se zachovat, když jste uprostřed širého moře ocitnete s úplným magorem? Honí se něco v hlavě tvorovi s mozkem velikosti jabka? A taky: Co všechno se ve vás zlomí, když porušíte ta nejzákladnější pravidla lidské společnosti?

Proč (ne)číst Jamrachův zvěřinec?

Je to dobré drama a většina stránek perfektně šlape. Pokud máte rádi knižní adrenalin a filozofování nad společenskými konvencemi, není co řešit. Jen budete Zvěřinci muset odpustit sice super, ale vlastně zbytečný začátek, a dost patetický konec.

Jo a lidi s citlivým žaludkem a zálibou výlučně v laskavém humoru by to číst neměli.

Hodnocení: 7.5 / 10

Ukázka e-knihy Jamrachův zvěřinec – Carol Birchová

BIRCH, Carol. Jamrachův zvěřinec. 1. vyd. Brno: Host, 2012, 352 s. ISBN 978-80-7294-689-1. Pozn.: Knihu jsem si pořídila sama a za tento článek nic nedostanu. 🙂 Za poskytnutí obálky ve vyšší kvalitě (do záhlaví) děkuji týmu HOSTu.

Recenzi připravila Sibiřanka.